Heikosti menevän yrityksen suunnan muuttaminen

Olit sitten ottamassa haltuusi yritystä, jolla menee huonosti, tai aloittamassa uutta omaa yritystäsi, heikosti menevän yrityksen suunnan muuttaminen vaatii paljon työtä. Aluksi sinun on mietittävä, mistä sinun täytyy aloittaa muutosten tekeminen, mitkä tehtävät on asetettava etusijalle suurimman vaikutuksen saamiseksi ja kuinka pystyt pitämään asiakkaasi tyytyväisinä prosessin aikana. Kaksi yhdysvaltalaista toimitusjohtajaa kertovat kokemuksensa heikkojen yritysten kääntämisestä voitollisiksi ja parhaat vinkkinsä tämän tekemiseksi.

Ole rehellinen ongelmiesi suhteen

Tutki tilannetta ja pyri tunnistamaan tarkasti, mistä ongelmasi aiheutuvat, kertoo Whitney Asher. Asher on The Marketing Mixtapen perustaja ja toimitusjohtaja, joka työskentelee sellaisten muusikoiden kanssa, joilla on vaikeuksia saada uraansa etenemään tai tehdä tuottoa. Ongelmien juurisyiden löytäminen on kriittistä.

Ongelmat, joiden kanssa painit, voivat vaikuttaa ilmeisiltä, kuten esimerkiksi vaikeudet houkutella uusia asiakkaita tai liian vähäisten tuottojen saaminen. Mutta nämä eivät ole kuitenkaan ongelmiesi perimmäisiä syitä. Jos et saa houkuteltua uusia asiakkaita, sinulla on todellisuudessa markkinointiongelmia. Jos et saa kasattua tarpeeksi tuottoa, sinun täytyy luultavasti kiristää kustannuksia.

Ryan Junkista tuli CycleBar-kuntoketjun toimitusjohtaja, kun Xponential Fitness osti sen. Hän kertoo asiakkaiden rakastaneen kuntotunteja ja brändiä, mutta kun yrityksessä tarkasteltiin kaikkia toimintoja ja tuottoja, sijoitetulle pääomalle ei syntynyt tarpeeksi tuottoa. Toimitusjohtajana Junkin tehtävä oli tutkia täsmällisesti, miksi sijoitetun pääoman tuotto oli niin vähäinen. Hän havaitsi, että yhtiö oli kasvanut liian nopeasti ilman kestävää suunnitelmaa ketjun laajentumiselle. Kun yritysosto tehtiin, sillä oli noin 90 liikepaikkaa Yhdysvalloissa. Yrityksessä ei ollut operatiivista järjestelmää niin suurelle kasvulle.

Sekä Junk että Asher painottavat, että on tarpeellista löytää yrityksen ongelmien juurisyyt ennen mahdollisten muutosten tekemistä. Asher sanoo, että kun tunnistat täsmällisesti yritystäsi jarruttavat ongelmat, voit luoda suunnitelman ja jakaa aikaasi, ihmisiä ja rahaa sinne, jossa niillä on suurin vaikutus kaikkein lyhimmässä ajassa.

Yritä aina yksinkertaistaa

Useissa yrityksissä kulujen karsiminen ja tehokkuuden parantaminen on suuri askel kannattavuuden saavuttamiseksi. Aloita tutkimassa jo käytössäsi olevia järjestelmiä ja päätöksiä. Älä lähde alkuajatuksesta, että kaiken täytyy pysyä ennallaan, vaan yritä aina löytää keinoja yksinkertaistaa asioita laadun kärsimättä. Kun Junk tutki ketjun liikepaikkoja, hän ei halunnut menettää niiden laadukasta vaikutusta, joten hän laati tiiminsä kanssa pieniä mutta merkittäviä muutoksia, joita asiakkaat eivät huomaisi.

Junk kertoo, että he onnistuivat supistamaan liiketilojen kokoa 320 neliömetristä 185 neliömetriin ilman yhdenkään kuntopyörän menettämistä. Tämän lisäksi he vaihtoivat kalliit portugalilaiset lattialaatat paikallisiin, jotka maksoivat neliömetriltä vain murto-osan aiemmin käytettyjen hinnasta. He myös asensivat kaiutinjärjestelmän DJ-kopin tilalle ja säästivät hieman äänieristyksessä, jolloin ketjulta säästyi rahaa ja uusien liiketilojen avaamisprosessi helpottui.

Korosta vahvuuksiasi

Asher neuvoo asiakkaita ratkaisemaan ongelmia keskittymällä niihin vahvuuksiin, joita heillä jo on. Hän kehottaa tunnistamaan saatavilla olevat resurssit, työkalut, ihmiset, koulutuksen, ja tunnistamaan ne mahdolliset osa-alueet, joilla kasvu on mahdollista. Et voi tehdä kaikkea kerralla, joten sinun täytyy tunnistaa taktiikat, joita voit käyttää, käyttämällä sinulla jo olevia resursseja eikä pelkkiä ideoita.

Tiimissäsi jo olevilla ihmisillä saattaa olla taitoja tai kokemusta, jota voit käyttää ennen kuin hankit apua ulkopuoliselta konsultilta. Jos sinun täytyy levittää sanaa yrityksestäsi, uskollisten asiakkaiden kehottaminen suosittelemaan yritystäsi ystävilleen ja sukulaisilleen saattaa olla tehokkaampi ja nopeampi keino kuin kalliiseen uuteen markkinointiohjelmistoon investoiminen. Joskus saatat huomata, että ongelman ratkaisemiseksi tarvitaan ulkopuolinen mielipide, uusi hankita ja järjestelmäpäivitys. Mutta usein jo sinulla olevat resurssit saattavat tarjota vähintäänkin alun hyvälle suunnitelmalle.