Johtajana mahdollisesti tekemiäsi virheitä

Johtajana oleminen sisältää runsaasti vastuullisuuksia, kuten työpaikan ongelmien hoitamisen ja hyvän esimerkin näyttämisen. Sinua kohtaan osoitetaan yleensä suuria odotuksia, koska toimit johtajana, ja kokonaisen ihmisryhmän johtaminen saattaa olla pelottavaa. Kukaan ei kuitenkaan ole täydellinen. Oppimiselle ja kasvamiselle löytyy aina tilaa, ja sama koskee työntekijöitäsi. Tässä artikkelissa esitetään muutamia yleisiä virheitä, joiden kanssa johtajilla on ongelmia, ja ohjeet niiden korjaamiseksi.

Nöyryyden puuttuminen ja konfliktien välttäminen

Valta-asemassa oleminen saattaa tehdä hyvää itsetunnollesi, mutta on tärkeää, että sinä ja alaisesi ymmärrätte, että sinullakin on omat puutteesi. Johtajat eivät saa pelätä omien virheidensä tunnistamista. Kaikki ihmiset tekevät jossain vaiheessa virheitä, mutta tärkeintä on se, kuinka keräämme itsemme ja nousemme ylös ja kuinka opimme virheistämme. Tämä auttaa meitä kasvamaan ja tekee meistä vahvempia. Kun alaisesi huomaavat, että epäonnistuminen on luonnollista myös johtajille, heistä tulee avoinmielisempiä ja itsevarmempia.

Yksi hankalimmista muutoksista uudelle johtajalle on oppia käsittelemään ristiriitoja tai ongelmia. Haluat olla reilu ja tasapainoinen ja pyrkiä välttämään konflikteja, mutta joskus se on vaikeaa. Johtavat perääntyvät yleensä konflikteista ja pyrkivät välttämään niitä kaikin puolin. Mutta kun suorittamiseen liittyvät tai henkilökohtaiset ongelmat jäävät käsittelemättä, ne jäävät itämään ja luovat yleistunnelman virheiden hoitamisen kiireettömyydestä. Jos ongelma on olemassa, se on parasta hoitaa heti, kun tilanne on vielä tuore.

Tarpeettoman työn tekeminen

Johtajat yleensä palkataan tai ylennetään tehtäviinsä, koska he tietävät mitä täytyy tehdä ja kuinka se tehdään. Tämän mukana voi tulla ajatusmalli, että jos haluat jotain tehtävän oikein, sinun täytyy tehdä se itse, mikä voi olla vaarallinen asenne, kun johdat tiimiä. Jos suoritat loppuun tai hiot työntekijän työtä, koska se ei ole sinulle mieleen, tai et delegoi tehtäviä, luot itsellesi ylimääräistä työtä ja estät tiimiäsi saavuttamasta täyttä potentiaaliaan.

Kun johtajat ottavat vastuun tiimin jäsenten työn tekemisestä loppuun, he tekevät itse asiassa tiimille ja itselleen karhunpalveluksin. Tällaiseen tapaan tottumalla lahjakas tiimin jäsen saattaa suorittaa projektin vain 75-prosenttisesti odottaen, että johtaja hoitaa loput. Tämän tuloksena suorituskyky liikkuu väärään suuntaan, kun johtaja ottaa enemmän vastuuta tiimin kokonaisprojektitarpeista. Johtajien on puskettava tiiminsä yli tyydyttävän rajan. Se on eri asia kuin delegointi, se on tiimin haastamista, että he ottavat omalle vastuulleen suoriutua joka kerta paremmin.

Luottamuksen puute omiin kykyihisi ja ennakoinnin puuttuminen

Sinut on valittu johtoasemaan, koska joku muu luottaa arvostelukykyysi. Jos kyseenalaistat itsesi jatkuvasti, se heijastuu myös muihin, ja ennen kuin huomaatkaan, luottamus sinuun on kadonnut. Älä epäröi luottaa vaistoosi. Vaikka onkin tärkeää kuunnella toisia, niin työntekijöitä kuin asiakkaitakin, joskus se voi olla hyvin vaarallista innovatiivisessa startup-yrityksessä. Jos todella uskot siihen, mitä ovat tekemässä, on hyvä kuunnella toisinaan vain itseäsi. Ole silloin lojaali sisäiselle kompassillesi.

Tekniikan kehittymiseen sopeutuminen on väistämätöntä liike-elämässä. Sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kohdata nämä muutokset ja määrittää kuinka se vaikuttaa yritykseesi. Monet tehtävät korjataan roboteilla, jotka käyttävät tekoälyä ja koneoppimista. Kun nämä roolit tunnistaa ajoissa, voit alkaa kouluttaa työntekijöitäsi uusiin taitoihin, jotka auttavat heitä kasvamaan muutoksen läpi. Olemalla ennakoiva ja rehellinen tiimillesi lievennät näiden tilanteiden luomaa stressiä ja ahdistusta. Ilman visiota yrityksen on hankalaa kehittyä. Johtajana on sinun vastuullasi asettaa odotukset ja maalit organisaatiossa sekä asettaa jokaiselle jäsenelle vastuu niiden saavuttamiseen.