Käsityöyritysten markkinointistrategiat

Vakavaraisilla yrityksillä sekä yrityksillä, joilla on suuri rahoitus ja merkittävä liikevaihto, on riittävästi budjettia palkata markkinointi- ja mainontayrityksiä. Mutta pienillä yrityksillä, kuten esimerkiksi autotallissa perustetulla korukaupalla tai kotona tuotetulla vaatemallistolla ei aina ole mahdollisuuksia markkinoida vastaavalla tavalla. On olemassa kuitenkin useita markkinointivaihtoehtoja yrityksille, jotka myyvät pelkästään käsityötuotteita, ja jokainen niistä voi nostaa liiketoimintasi aivan uudelle tasolle.

Perusta oma nettisivu

Business uutiset Dailyn haastattelema Zibbet-yrityksen perustaja Jonathan Peacock kertoo, että jokaisen yrittäjän, joka haluaa myydä tuotteitaan menestyksekkäästi netissä, täytyy perustaa oma nettisivu. Kun markkinoit omia tuotteitasi netissä, sen täytyy tapahtua omistamallasi nettisivulla, eikä muilla yleisillä markkinapaikoilla, hän toteaa.

Peacock lisää, että aina, kun ohjaat liikennettä markkinapaikoille, menetät lähes aina tuo liikenteen kilpailevalle myyjälle. Ostajilla on ylitarjontaa myyjistä markkinapaikoilla. Vaikka he saapuisivat markkinapaikalle sinun kauppaasi, sivupalkki ja sivun alaosa ovat täynnä suosituksia vastaavista tuotteista muilta myyjiltä. Kun sinulla on oma sivusto, sinulla on myös enemmän hallintavaltaa.

Digitaalisen markkinointiyritys Nine Peaks Median kasvujohtaja Mike Khorev vertaa oman sivuston omistamista kiinteistön omistamiseen. Oman sivustosi myötä sinun ei tarvitse olla riippuvainen kolmannen osapuolen mediakanavista, kuten sosiaalisesta mediasta, jotka muuttuvat ajan myötä. Sosiaalisen median alustojen luoma liikenne yritysten pariin on laskenut viime aikoina, ja sinun on sijoitettava maksullisiin mainoksiin. Jos luotat tässä vaiheessa pelkästään sosiaaliseen mediaan, menetät todennäköisesti liikennettä.

Tutki uudenlaisia myyntireittejä

Kun ajattelet tuotteittesi myyntimahdollisuuksia uudella ja ainutlaatuisella lähestymistavalla, voit erottautua kilpailijoistasi ja päästä menestyksen tielle. Maple Holistics -yhtiön markkinointijohtaja Nate Masterson sanoo, että luovia myyntireittejä hyödyntämällä saatat löytää aiemmin täysin tavoittamattoman yleisön, mikä kasvattaa yrityksesi kasvumahdollisuuksia merkittävästi. Peacock lisää, että luovien yrittäjien kannattaa aina tutkia uusia ja ainutlaatuisia myyntikanavia.

Vaikka hänen suosituksensa ei luo liikennettä markkinapaikalle, se ei tarkoita, etteikö käsityöyrittäjällä kannattaisi olla sellaista. Hänen mukaansa syy sille, että markkinapaikka ei ole sopiva liikenteen luomiseen, on myös syy sille, miksi se on arvokas – potentiaaliset asiakkaat katselevat tuotteitasi, koska olet siellä mukana. Hyvillä markkinapaikoilla on sisäistä liikennettä ja se tarjoaa tuotteillesi lisää näkyvyyttä. Lisänäkyvyys taas johtaa lisämyyntiin. Sinun kannattaakin markkinoita niin monessa erilaisessa myyntikanavassa kuin vain kykenet.

Käytä myyntiputken hallintaa

Myyntiputki on tapa seurata, mikä vaihe johtaa asiakkaasi tekemään kauppaan. Peacock kehottaa ajattelemaan sitä suppilona. Myynti ei yleensä tapahdu ensimmäisestä vuorovaikutuksesta, ja yleensä seuraa useita vaiheita ennen kuin asiakas sitoutuu tekemään ostoksen. Suppilo alkaa yleensä havaitsemisesta harkitsemisvaiheeseen ja lopulta ostoksen suorittamiseen, kertoo digitaaliseen markkinointiin keskittyvän Online Optimismin toimitusjohtaja Flynn Zaiger.

Peacock kertoo, että on tärkeää kartoittaa, mitä erilaisia vaiheita suppilo sisältää ja kuinka voit auttaa asiakkaitasi etenemään kunkin vaiheen läpi. Kun markkinoit, sinun ei tarvitse tähdätä heti suoraan myyntiin. Pyri lisäämään arvoa ja rakentamaan ensin suhteita, kun johdatat asiakkaitasi suppilon kautta kohti ostopäätöstä.

Älä kopioi massatuotettujen tuotteiden markkinointia

Vaikka käsityötuotteiden ja massatuotettujen tuotteiden myyntipaikat voivat olla samoja, niiden kohdeasiakkaat ovat erilaisia, joten myös markkinointistrategioiden on oltava keskenään erilaisia. Zaiger haluaa nähdä käsityötuotteita valmistavien yritysten esittelevän tuotteitaan niiden ostamisen jälkeen asiakkaidensa kotona ja heidän käytössään.

Massavalmistetut tuotteet näyttävät samanlaisilta, joten niiden mainosstrategiat tähtäävät yleensä ostohetkeen, mutta käsityötuotteet on luultavasti ostettu niiden ainutlaatuisen tyylinsä vuoksi asiakkaan kotiin tai vaatekaappiin, joten niitä kannattaa seurata vielä tämän jälkeen. Oston jälkeinen sisältö ei pelkästään näytä hyvältä sosiaalisessa mediassa tai blogeissa, vaan saa myös asiakkaan tuntemaan itsensä erityiseksi ja palaamaan kauppaasi tai sivustollesi seuraavaa ostostaan varten.